علت کج شدن دسته عینک چیست؟

علت کج شدن دسته عینک چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مدتی متوجه کج شدن دسته عینک شده باشید و از خودتان بپرسید که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ در حالی که این اتفاق، یک مساله تکراری برای عینکي‌هاست. عینک طبی زنانه باشد باشد یا عینک آفتابی زنانه، عینک طبی مردانه یا عینک آفتابی مردانه هم تفاوتی ندارد، در هر صورت چنین اتفاقی ممکن است رخ بدهد. در بعضی از موارد، کج شدن دسته عینک کاملا مشهود و واضح است و در بعضی از موارد، باید تا حدی دقت کرد تا متوجه کج بودن دسته عینک شد. برای تشخیص دادن این که عینک شما کج است یا نه، ابتدا باید آن را به دقت بررسی نماییم. اگر عینکی که به چشم می‌زنید، عینک سالمی باشد، با صورت هماهنگ است و کاملا طبیعی روی صورت شما می‌ایستد. یک عینک سالم وقتی به چشم زده می‌شود کاملا راحت است و هیچ‌گونه فشاری به بینی و گوش‌ها، وارد نمی‌کند. همچنین در صورتی که سرتان را بالا و پایین کنید، اگر عینک سالم باشد از روی چشمانتان نمی‌افتد و ثابت است.

چرا دسته عینک کج می شود

محصولات مرتبط: عینک طبی فریم شفاف

تشخیص کج شدن دسته عینک

پس از این‌که از کج بودن دسته عینک و آسیب دیدن عینک اطمینان پیدا کردیم، می‌توانیم ریشه مشکل را شناسایی کنیم تا برای تعمیر عینک اقدام کنیم. در مرحله اول، بهتر است در جلوی آینه بایستیم و مستقیم در آینه و به چهره خودمان نگاه کنیم. بهتر است طوری در آینه به خودمان نگاه کنیم که چشم‌هایمان درست در وسط عدسی عینک قرار داشته باشند. راه دیگر برای شناسایی کج بودن عینک قرار دادن عینک کج شده روی یک جسم مسطح مانند میز، کتاب یا… است. در صورت مشاهده عدم حضور هر دو دسته عینک روی سطح صاف، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که به دلیل میزان نبودن هر دو دسته عینک، یک یا هر دو دسته عینک، دچار مشکل شده است. اگر هر دو دسته عینک به شکل میزان شده‌ای روی سطح قرار گرفتند، در حالی که وقتی عینک را به چشم می‌زنید کج می‌ایستد، می‌توانید نتیجه بگیرید که به احتمال زیاد یکی از گوش‌های شما کوچک‌تر از گوش دیگرتان است. پس از مشخص شدن مشکل کج شدن دسته عینک طبی یا کج شدن دسته عینک آفتابی می‌توان برای تعمیر دسته عینک اقدام کرد.

دلایل کج شدن دسته عینک

نشانه‌های مشکل داشتن عینک طبی یا آفتابی

علاوه بر ۲ روش قبل که در بالاتر ذکر کردیم، روش‌های دیگری برای شناسایی مشکل عینک شما وجود دارد. یکی از آن روش‌ها، شناسایی نشانه‌هایی است که به هنگام استفاده کردن از عینک بر شما هویدا می‌شود. به عنوان مثال، حرکت کردن عینک روی بینی شما یکی از نشانه‌هایی است که بیان‌گر مشکل عینک شماست. همچنین در صورتی که رد انداختن عینک روی بینی شما اتفاق بیفتد، خارج شدن عدسی از عینک، کج شدن عینک روی صورت، رد انداختن عینک روی شقیقه‌ها و رد انداختن عینک روی گونه‌ها نیز، بیانگر وجود مشکل در عینک شما هستند.

چرا دسته عینک کج میشود

دلایل کج شدن دسته عینک

دلایل متعددی باعث کج شدن دسته عینک می‌شوند که در ادامه به بررسی و تشریح این دلایل می‌پردازیم. یکی از دلایل کج شدن دسته عینک، استفاده نادرست از آن است. به این معنا که اگر شما بدون مراقبت کردن از عینک، در فعالیت‌های فیزیکی شدید، مانند ورزش و… از آن استفاده کنید، ممکن است دسته عینک آسیب ببیند و کج شود. همچنین اگر با دستانتان، با دسته‌های عینک بازی کنید یا آن‌ها را تغییر فرم دهید، ممکن است دسته عینک شما کج شود و از حالت تراز بودن خارج شود. یکی دیگر از دلایل کج شدن دسته عینک، خرید عینکی است که دارای جنس نامناسبی است. دسته عینکی که جنس نامناسبی دارد، به راحتی فرم می‌گیرد و کج می‌شود. اگر تنظیمات دسته عینک به شکل نادرست انجام شود، می‌تواند به دسته عینک آسیب برساند و آن را کج نماید.

کج شدن دسته عینک

چگونه مشکل دسته کج عینک را برطرف نماییم؟

زمانی که متوجه مشکل کج بودن دسته عینک طبی یا کج بودن دسته عینک آفتابی شدیم، باید برای حل کردن این مشکل، اقدامی انجام دهیم. برای تعمیر دسته کج شده عینک، نیاز به تدابیری در منزل داریم که زیاد سخت نیستند. در صورتی که با انجام دادن این کارها دسته عینک شما همچنان کج ماند، بهتر است آن را در اختیار یک تعمیرکار عینک قرار دهیم تا مشکل کج بودن دسته عینک شما را برطرف نماید. در هنگام فیکس کردن دسته عینک کج شده نباید فشار زیادی به دسته‌های عینک وارد نماییم تا عینک دفرمه شود! اگر احساس می‌کنیم با تعمیر دسته کج شده عینک ممکن است فریم عینک دفرمه شود یا بشکند، بهتر است این وظیفه را به یک اپتومتریست محول کنیم. برای تعمیر کردن عینک کج شده می‌توانیم ابتدا فریم را با سشوار مقداری گرم کنیم و سپس دسته‌های آن را به سمت داخل یا بالا و پایین تنظیم کنیم. اگر علت کج شدن عینک مربوط به عدسی‌های آن باشد، می‌توانیم پس از گرم کردن عینک، عدسی بالاتر را از قسمت دسته عینک به سمت پایین مقداری فشار دهیم تا تنظیم شود و مشکل کج بودن عینک روی صورت برطرف شود.

دلیل کج شدن دسته عینک

نحوه نگه‌داری صحیح از عینک

نحوه نگه‌داری از عینک، یکی از عواملی است که باعث افزایش طول عمر عینک می‌شود. اگر نگه‌داری درست از عینک صورت بگیرد و عینک حداقل سالی 2 بار تعمیر شود، با توجه به جنس فریم عینک، می‌توان طول عمر مناسبی برای آن، متصور بود. در ادامه به عنوان کردن روش‌هایی برای نگه‌داری صحیح از عینک می‌پردازیم. بهتر است عینک را روی سر خود قرار ندهید تا دسته‌های آن از یک‌دیگر باز و در نتیجه دسته‌های عینک کج نشود. بهتر است که به کمک هر دو دست عینک را روی چشمانتان قرار دهید. عینک را با هر دستمال یا با هر ماده تمیزکننده‌ای پاک نکنید و به هنگام تمیز کردن عدسی‌های عینک، مراقب باشید که فشار زیادی به عینک وارد ننمایید.

چرا عینک کج می شود

جمع‌بندی

کج شدن دسته عینک دلایل متفاوتی دارد، که یکی از مهم‌ترین این دلایل، عدم استفاده و نگه‌داری درست از عینک است. عینک چه طبی باشد و چه آفتابی، بهتر است آن را روی سر قرار ندهید تا کج شدن دسته‌های عینک اتفاق نیفتد. یکی دیگر از دلایل کج شدن دسته‌های عینک، فشار آوردن به عینک هنگام تمیز کردن آن است که منجر به دفرمه شدن عینک و در نتیجه کج شدن دسته‌های عینک می‌شود. در صورت عدم نگه‌داری درست از عینک، احتمال کج شدن دسته‌های عینک وجود دارد که اگر چنین مساله‌ای پیش بیاید، برای حل کردن چنین مشکلی، می‌توان در منزل، اقدام به تعمیر کردن دسته‌های عینک نمود یا از اپتومتریست برای تعمیر دسته عینک کج شده کمک گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا