علت چسبیدن لنز به چشم چیست؟

علت چسبیدن لنز به چشم چیست؟ | راه‌های جلوگیری از چسبیدن لنز به چشم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ذوق و شوق یک جفت لنز خریده باشید و پس از استفاده کردن از آن، متوجه چسبیدن لنز به چشم‌ها شده باشید. در این صورت، تا زمانی که از اعمال تهاجمی برای خارج کردن لنز از چشم‌هایتان استفاده ننمایید، جای هیچ نگرانی نیست. ما در این مقاله، سعی در بررسی کردن دلایل چسبیدن لنز به چشم و روش‌های حل این مشکل نسبتا ترسناک، داریم. زمانی که لنز خریداری شده توسط شما از نوع نرم است، احتمال چسبیدن آن به چشم بیش‌تر است، اما اگر لنز از نوع سخت باشد، احتمال چسبیدن لنز به چشم کاهش پیدا می‌نماید.

چرا لنز به چشم می‌چسبد

چرا لنز به چشم می‌چسبد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چسبیدن لنز به چشم، یک اتفاق رایج است که برای هر کسی ممکن است رخ بدهد. یکی از دلایل رایج چسبیدن لنز به چشم، خشک شدن لنز است. خشک شدن لنز نیز دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد، که مهم‌ترین آن عدم نگهداری صحیح و اصولی از لنز است. یکی دیگر از دلایل چسبیدن لنز به سطح چشم، خوابیدن با لنز‌های درون چشم است. به طور کلی، اصلی‌ترین علت چسبیدن لنز به چشم‌ها، کمبود آب و رطوبت در بدن و سطح چشم‌ها یا لنز است که با برطرف کردن آن، می‌توان تا حد زیادی، امیدوار بود که لنز‌های چسبیده به چشم از سطح آن، بدون دردسر جدا شوند. یکی دیگر از دلایل این اتفاق نسبتا ناراحت‌کننده، خریدن لنزی است که اندازه چشمان شما نیست. در حقیقت زمانی که اندازه لنز برای چشمان شما مناسب نیست، چسبیدن آن به چشم شما حتمی است. بنابراین بهتر است در انتخاب لنز مناسب برای چشمان خود حتما با پزشک مشورت نمایید.

دلیل چسبیدن لنز به چشم

آیا چسبیدن لنز به چشم خطرناک است؟

گاهی اوقات ممکن است حس کنید که لنزها در چشم‌هایتان گم شده‌اند یا به پشت پلک‌هایتان چسبیده‌اند. در این زمان، نگرانی شما طبیعی است، اما دلایل زیادی برای بیش از حد نگران شدن در این مورد، وجود ندارد. چرا که به هیچ عنوان، امکان ندارد لنزها به پشت پلک چشم‌های شما بروند و کاملا به آن‌ها بچسبند. در صورت مرطوب کردن سطح چشم، عدم استفاده از روش‌های تهاجمی برای خروج لنز از چشم و نوشیدن آب برای تامین رطوبت لازم برای سطح چشم‌ها، می‌توان گفت خطر خاصی چشم‌های شما را تهدید نمی‌کند. تنها در صورتی که لنز به راحتی از چشمان شما خارج نشود، نیاز است به پزشک مراجعه نموده و از او تقاضای کمک بفرمایید.

خطر چسبیدن لنز به چشم

نحوه جدا کردن لنز از چشم

برای جدا کردن لنز از چشم، بهتر است ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون خوب بشویید و سپس برای خارج کردن لنز از چشم، اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین مراحل خارج کردن لنز از چشم‌، داشتن دستانی تمیز و پاکیزه است. چرا که در صورت اقدام به انجام این کار با دستان آلوده، شرایط بدتر می‌شود و عفونت چشم نیز به چسبیدن لنز به آن‌ اضافه می‌شود. پس این موضوع را جدی بگیرید و تحت هیچ شرایطی با دستان آلوده برای خارج کردن لنز از چشم‌ها اقدام نفرمایید.

دلایل چسبیدن لنز به چشم

در مرحله دوم برای خروج لنز از چشم‌، بهتر است تحت هیچ شرایطی از روش‌های تهاجمی استفاده نکنید. در صورتی که به هر علتی بی‌احتیاطی کردید و با لنز درون چشم‌ها خوابتان برد، پس از بیدار شدن، کاملا آرامش خود را حفظ کنید و برای خارج کردن لنزها از چشم، با عجله اقدام ننمایید. چرا که دلیل این اتفاق، به طور معمول، خشکی سطح چشم و لنزها است. برای حل این مشکل، بهتر است ابتدا با استفاده از قطره اشک مصنوعی و نوشیدن آب به مرطوب شدن سطح چشم‌ها کمک کنیم. همچنین در صورتی که دلیل چسبیدن لنز به چشم‌ شما، کوچک بودن آن برای چشم باشد، سعی نکنید با فشار آوردن زیاد به چشم این کار را انجام دهید، در صورتی که رطوبت سطح چشم را تامین نمودید و هنوز هم خارج کردن لنز از چشم‌ها کار سختی بود، بهتر است به چشم پزشک مراجعه نموده و از او برای خارج کردن لنز از چشم و معرفی لنز مناسب برای چشم‌هایتان، یاری بجویید. در نهایت برای برداشتن لنزی که به چشم چسبیده است، با یک دست پلک بالارا به سمت بالا و پلک پایین را به سمت پایین بکشید و با دست دیگر، برای برداشتن لنز از چشم اقدام بفرمایید. مجددا تکرار می‌کنیم لطفا، تحت هیچ شرایطی برای بیرون آوردن لنز از چشم‌ها به زور و فشار متوصل نشوید، چرا که ممکن است خط و خش‌های عمیقی روی قرنیه چشم خود بیندازید که در نوع خود، اتفاق خطرناکی است.

چگونه از چسبیدن لنزهای طبی و رنگی به چشم جلوگیری کنیم؟

اولین اقدام برای جلوگیری از چسبیدن لنز به چشم، نخوابیدن با آن‌هاست. خوابیدن با لنز درون چشم‌ها، از رسیدن اکسیژن به چشم‌ها و قرنیه آن‌ها جلوگیری می‌کند. این مساله باعث ایجاد خشکی در چشم‌ها می‌شود که یکی از دلایل اصلی چسبیدن لنز به چشم است. همچنین در صورت خوابیدن با لنز درون چشم‌ها، خطر عفونت گرفتن چشم‌ها افزایش پیدا می‌کند که این خود مصیبت بزرگ دیگری است. همچنین کار مهم دیگری که لازم است برای نگهداری صحیح از لنزها به منظور جلوگیری از چسبیدنشان به چشم اجرا شود، شستن و ضدعفونی کردن آن‌ها قبل و بعد از قرار دادن لنزها درون چشم‌ها است. بنابراین لازم است نسبت به خرید و تهیه محلول مناسب برای ضدعفونی کردن لنزها اقدام بفرمایید.

جلوگیری از چسبیدن لنز به چشم

مقاله مرتبط: علت سوزش چشم با لنز

جمع‌بندی

برای کسانی که عادت به استفاده از لنز طبی و رنگی دارند، چسبیدن لنز به چشم، یک مشکل رایج است که دلایل متفاوتی باعث به وجود آمدن این مشکل است. به عنوان مثال، اصلی‌ترین دلیل چسبیدن لنز به چشم‌ها، خشکی سطح چشم و عدم وجود رطوبت کافی است. یکی دیگر از دلایل رایج این اتفاق نه چندان خوشایند، عدم نگهداری درست از لنزها است. به این منظور، بهتر است از ماده مناسب شست و شو و ضدعفونی لنزها استفاده نمایید. تحت هیچ شرایطی با لنز نخوابید و به هنگام استفاده از لنز، سطح چشمان خود را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. برای خارج کردن لنزی که به چشم چسبیده است با آرامش اقدام نمایید. بهتر است تحت هیچ شرایطی از روش‌های تهاجمی، برای خارج نمودن لنز از چشم، اقدام نفرمایید که در غیر این صورت باعث ایجاد خط و خش‌های عمیق روی قرنیه چشم‌هایتان می‌شوید که خود می‌تواند، مقدمه دردسر بزرگی برای چشم‌هایتان باشد. برای محافظت بهتر از چشمان‌تان هنگام استفاده از لنز می‌توانید مقاله علائم خراب شدن لنز طبی و رنگی را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا