راه های جلوگیری از خش افتادن شیشه عینک

روش های جلوگیری از خش افتادن شیشه عینک

اگر شما هم عینکی هستید حتما برایتان پیش آمده که در اثر نگه‌داری نادرست از عینک، خط و خش روی آن افتاده باشد. یکی از مسائل مهم برای هر فرد عینکی این است که چگونه از خش افتادن شیشه عینک جلوگیری کند. حتما شما هم متوجه شده‌اید که در اثر خش افتادن عینک، دید از پشت عدسی آن مشکل می‌شود. در چنین مواقعی شما برای دید بهتر فشار بیشتری به چشم‌هایتان می‌آورید که این کار باعث سردرد می‌شود. اگر شما هم به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از خش افتادن شیشه عینک هستید در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه از خش افتادن شیشه عینک جلوگیری کنیم

دلیل خش افتادن شیشه عینک

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا شیشه عینک خش می‌افتد؟ عوامل مختلفی باعث خش افتادن شیشه عینک می‌شود که یکی از آن‌ها جنس نامناسب عدسی یا لنز عینک است. بیشتر عینک‌های جدید و مدرن از پلاستیک ساخته می‌شوند. عدسی‌های پلاستیکی از شیشه سبک‌تر هستند اما احتمال خش افتادن روی آن‌ها بیشتر است. معمولا گرد و غبار و پرز به عدسی‌های پلاستیکی می‌چسبد. چنانچه شیشه عینک کثیف باشد یا غبار زیادی جذب کرده باشد؛ برای تمیز کردن عینک ممکن است فشار زیادی روی عدسی وارد کنید و عینک دچار خط و خش شود.

 

استفاده از پارچه نامناسب: مهم ترین دلیل خش افتادن عینک

ممکن است برای شما هم پیش آمده که عینک‌تان لک گرفته باشد و برای تمیز کردن آن از پارچه دم دست خود استفاده کنید. ممکن است عینک شما سریع تمیز شود اما استفاده از پارچه نامناسب مانند پیراهن، دستمال مرطوب و کاغذی یا حوله باعث خش افتادن عدسی عینک می‌شود. علاوه بر پارچه نامناسب، استفاده از مواد تمیز کننده نامناسب هم روی عینک خط و خش ایجاد می‌کند. برای مثال استفاده از موادی مانند شیشه پاک‌کن ممکن است محافظ لنز را از بین ببرد.

روش‌های پیشگیری از خش افتادن شیشه عینک

  • چنانچه می‌خواهید از خش افتادن عدسی عینک جلوگیری کنید بهتر است هنگام تمیز کردن عینک از پارچه و مواد مخصوص عینک استفاده کنید. برای تمیز کردن عینک به هیچ وجه از دستمال کاغذی، لباس و دستمال آشپزخانه استفاده نکنید. چون بافت این وسایل به گونه‌ای است که به عدسی عینک آسیب وارد می‌کنند. پارچه میکروفیبر و استفاده از اسپری تمیزکننده عینک بهترین وسایل برای جلوگیری از خش افتادن عینک حین تمیز کردن عدسی‌های عینک هستند.

بهترین راه جلوگیری از خش افتادن عینک

  • مواظب باشید عینک از دستتان زمین نخورد یا وسایل سخت به آن برخورد نکند که در این صورت علاوه بر عدسی به سایر قسمت‌های عینک هم آسیب وارد می‌شود. برای این منظور بهتر است همیشه عینک خود را در قاب مخصوص عینک قرار دهید و آن را بیرون از کیف عینک و هرجایی قرار ندهید. قاب عینک نیز باید از جنس مناسب و محکم باشد. قاب‌هایی که از مواد نامرغوب ساخته شده‌اند یا به خوبی بسته نمی‌شوند برای محافظت از عینک مناسب نیستند.
  • هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی از عینک ورزشی استفاده کنید. به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه به صورت‌تان می‌توانید از عینک محافظ استفاده نمایید.
  • هنگام خرید عینک می‌توانید لنز ضدخش بخرید یا به جای لنزهای پلاستیکی از لنزهای شیشه‌ای استفاده کنید. به هیچ وجه از مواد سفیدکننده، مواد شوینده، سرکه و مانند آن برای تمیز کردن عینک طبی استفاده نکنید که این کار باعث آسیب‌پذیر شدن عدسی عینک می‌شود. استفاده از الکل و محلول آمونیاک نیز به دیل داشتن ترکیبات شیمیایی قوی به پوشش لنز عینک آسیب وارد می‌کنند.

 

در صورت خش افتادن شیشه عینک چه کار کنیم؟

خش افتادن عینک موجب از بین رفتن زیبایی ظاهری عینک شده و کیفیت دید را پایین می‌آورد که این خود می‌تواند باعث آسیب وارد شدن به چشم شود. روش‌های خانگی متعددی برای از بین بردن خش شیشه عینک وجود دارد اما این روش‌ها چندان موثر نیستند. برای خش‌گیری حرفه‌ای عینک می‌توانید از دستگاه مخصوص خش‌گیری شیشه عینک استفاده کنید. افراد متخصص با استفاده از تجهیزات ویژه می‌توانند خش‌گیری شیشه عینک را انجام دهند که در ادامه مراحل از بین بردن خش عینک با استفاده از دستگاه را بیان می‌کنیم.

از بین بردن خش عینک

مراحل از بین بردن خش عینک با دستگاه

  1. برای از بین بردن خش روی شیشه عینک با استفاده از دستگاه ابتدا باید شیشه عینک را از هر نوع گردوغبار و آلودگی تمیز کنید.
  2. سپس شیشه عینک را در دستگاه خش‌گیر قرار دهید. دستگاه خش‌گیر دارای صفحه چرخان و گردان است که با سرعت‌ متفاوتی می‌چرخد و سطح سایشی و پولیش کننده دارد.
  3. سطح سایشی در این دستگاه دارای ذرات ریز و سختی است که لایه‌های خراشیده شده را از روی شیشه بر می‌دارند. این ذرات از جنس سیلیکون کاربید، آلومینیم اکسید یا سایر مواد سخت هستند که اندازه ذرات سایشی بر اساس میزان خراش روی شیشه عینک تنظیم می‌شود.
  4. بعد از طی نمودن مرحله سایش نوبت به پولیش شیشه می‌رسد که در این مرحله از اکسید آلومینیم یا مواد مشابه به عنوان مواد نرم‌تر نسبت به مواد سایشی استفاده می‌شوند که سطح شیشه را صیقلی و صاف می‌کنند.
  5. دستگاه‌های خش‌گیری شیشه عینک به سیستم‌های کنترل دقیق مجهز هستند که سرعت چرخش، فشار وارد بر شیشه، میزان مواد سایشی و زاویه تماس را تنظیم می‌کند. این شیوه کنترل از آسیب به شیشه جلوگیری می‌کند.
  6. شیشه عینک را طی فرایند خش‌گیری به طور مرتب بررسی نموده و پس از اتمام این مراحل، شیشه  را تمیز و خشک کنید. در نهایت کیفیت شیشه عینک را مورد بررسی قرار دهید تا از رفع خراشیدگی و شفافیت شیشه عینک اطمینان حاصل کنید.

پیشگیری از خش افتادن شیشه عینک

چه مدل عینکی را می‌توان خش‌گیری نمود؟

انواع عینک طبی و مدل‌های مختلف از عینک آفتابی در صورتی که دچار خط و خش شوند قابل خش‌گیری هستند. اما شرایطی وجود دارد که خش‌گیری عینک ضروری است. زمانی که عینک طبی برای اصلاح نقص انکساری موجود در چشم استفاده می‌شود. عینک‌های ایمنی که در محیط ساختمانی، صنعتی و نظامی استفاده می‌شوند. عینک آفتابی هم که برای محافظت از چشمان در مقابل خورشید استفاده می‌شود بهتر است در صورت خش افتادن، خش‌گیری شود. نکته مهم این است که قبل از خش‌گیری عینک با یک متخصص عینک صحبت کنید تا از مناسب بودن فرایند خش‌گیری با دستگاه برای مدل و نوع عینک خود اطمینان پیدا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا