آیا لنز طبی ضرر داد؟ | عوارض لنز چشم

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از لنز طبی به جای عینک طبی استفاده کنند و در واقع، لنز را جایگزین مناسبی برای عینک می‌دانند. شاید شما هم یکی از آن افراد باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که اصلا مزایا و معایب استفاده از لنز طبی چیست؟ یا اصلا لنز طبی ضرر دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که به هنگام استفاده از لنز طبی ممکن است به ذهن شما رسیده باشد و بارها و بارها این سوالات را از خودتان پرسیده باشید. در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب استفاده از لنزهای طبی می‌پردازیم و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در استفاده از لنز، مزایا به معایب غلبه دارد یا برعکس؟

آیا استفاده از لنز طبی ضرر دارد؟

عوارض استفاده از لنز چشم

استفاده از لنز طبی، دارای آثاری جانبی است که قابل چشم‌پوشی نیست. حال اگر به هنگام استفاده از لنز، بهداشت را تا اندازه‌ای که لازم است رعایت نکنید، به وخامت اوضاع می‌افزایید و کاری می‌کنید که عوارض استفاده از لنز طبی دو چندان شود. به همین علت، بهتر است با انواع عوارض ممکن استفاده از لنزها آشنا شوید و در صورت رخ دادن هر گونه مشکلی، از عوارض لنز طبی تا حد امکان جلوگیری نمایید. استفاده از لنزهای تماسی، در بلند مدت، عوارض و مشکلاتی از قبیل خشکی و عفونت چشم، حساسیت به لنز، ایجاد قرمزی و تحریک در چشم، جلوگیری از رسیدن اکسیژن کافی به قرنیه، ایجاد شدن رسوبات پروتئینی و سایر مواد در گذر زمان روی لنز و ایجاد تاری دید، افتادگی پلک، ناراحتی عمومی چشم و… اشاره کرد. در ادامه به توضیح برخی از دلایل ایجاد این مشکلات و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم.

ضرر لنز طبی

سایش قرنیه و ناراحتی عمومی چشم، از عوارض استفاده از لنز طبی

خراشیدگی قرنیه که بریدگی روی سطح چشم نیز نامیده می‌شود، زمانی ایجاد می‌شود که لنز به هنگام استفاده، فشار زیادی به چشم وارد کند. هر چه لنز تماسی طبی یا رنگی سخت‌تر و سفت‌تر باشد، احتمال ایجاد خراشیدگی و ناراحتی برای قرنیه چشم از طریق آن، بیش‌تر است. همچنین بی‌احتیاطی به هنگام گذاشتن و برداشتن لنز طبی درون چشم و عدم رعایت بهداشت نیز ممکن است خطر ساییدگی قرنیه چشم را تقویت کند. به طور کلی، استفاده از لنزهای طبی، از رسیدن اکسیژن به سطح چشم جلوگیری به عمل می‌آورند. این عدم رسیدن اکسیژن به سطح قرنیه چشم منجر به ایجاد مشکلاتی از قبیل عفونت، التهاب یا ایجاد زخم در قرنیه چشم و تاری دید می‌شود. توجه بفرمایید که این موارد، محدود به مشکلات استفاده از لنز طبی نیست و در صورت استفاده از لنز رنگی چشم نیز این مشکلات ایجاد خواهند شد.

مضرات استفاده از لنز طبی

ورم ملتحمه آلرژیک مشکل رایج استفاده از لنز طبی

شاید ندانید که ورم ملتحمه آلرژیک چیست، یا فکر کنید که این بیماری خیلی دور از ذهن است. در ادامه و با توضیح دادن علائم این بیماری متوجه می‌شویم که خیلی هم بیماری ناآشنایی نیست. ورم ملتحمه آلرژیک، یک بیماری شایع است که به دلیل واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا همانند گرد و خاک یا سایر ذرات معلق در هوا ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل قرمز شدن چشم‌ها، ایجاد خارش، ترشح اشک و در بعضی از موارد سوزش در چشم است. ناگفته نماند که استفاده از اشک مصنوعی می‌تواند تا حد زیادی به بهبود این بیماری کمک نماید.

خطرات استفاده از لنز طبی

افتادگی پلک و استفاده از لنز طبی

اگر شما دچار بیماری Ptosis یا افتادگی پلک هستید، بهتر است تحت هیچ شرایطی از لنز طبی استفاده نکنید. چرا که پتوز یا افتادگی پلک، نوعی از بیماری چشم است که از علائم اصلی آن، افتادن پلک روی چشم است، به طوری که شدت گرفتن این بیماری می‌تواند دید طبیعی شما را تحت تاثیر قرار دهد و آن را تا حد قابل توجهی محدود کند. اگر در این بیماری به شکل درستی از چشم‌ها مراقبت نشود امکان وخیم‌تر شدن اوضاع وجود دارد. همچنین شایع‌ترین مضرات استفاده از لنزهای طبی شامل ایجاد خشکی در چشم است که باعث بدتر شدن این بیماری و شدت بخشیدن افتادگی در پلک چشم‌ها می‌شود.

مشکلات ناشی از استفاده لنز طبی

تداخل دارویی و استفاده از لنز طبی

استفاده از لنزهای طبی و رنگی با بعضی از داروها هم‌خوانی ندارد، به طوری که استفاده از آن‌ها همراه با انواعی از داروها مانند داروهای ضدبارداری، منجر به افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری بیش‌تر در چشم‌ها شده و باعث سوزش و قرمزی آن‌ها خواهد شد. این مورد محدود به استفاده از نوع خاصی از لنز نیست و در صورت مصرف دارویی خاص، بهتر است مورد تداخل دارو با لنز طبی را با مشورت گرفتن از پزشک خود بررسی نمایید. بنابراین یکی دیگر از مضرات استفاده از لنزهای طبی و رنگی عدم تطبیق آن‌ها با انواعی از داروها است.

مضرات لنز طبی

نئوواسکولاریزاسیون قرنیه؛ یکی از ضررهای لنز طبی

همان‌طور که گفتیم، یکی از عوارض استفاده کردن از لنزهای طبی، عدم رسیدن اکسیژن کافی به سطح قرنیه چشم است. مشکل عدم رسیدن اکسیژن کافی به سطح قرنیه چشم می‌تواند در بلند مدت باعث تورم آن شود. شاید بپرسید که چرا؟ دلیل این است که عدم رسیدن اکسیژن کافی به سطح قرنیه چشم، باعث می‌شود که قرنیه خودش را با این شرایط تطبیق دهد و شروع به تشکیل رگ‌های خونی در نواحی اطرافش که قبلا فاقد رگ بوده‌اند کند. این اتفاق به منظور افزایش دریافت اکسیژن توسط قرنیه اتفاق می‌افتد. اگر این مشکل حل نشود و اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند، رگ‌های تازه ایجاد شده می‌توانند تا مرکز قرنیه گسترش پیدا کنند و در بلند مدت باعث از دست رفتن بینایی چشم شوند. این یکی از بدترین عوارض استفاده از لنزهای طبی است که در بلندمدت آزاردهنده‌تر از چیزی است که می‌توان تصور کرد.

جمع‌بندی

با توجه به علاقه روز افزون مردم جامعه به استفاده از لنزهای طبی به عنوان جایگزینی برای عینک، هر روزه شاهد افراد بیش‌تری هستیم که نسبت به تهیه لنزهای طبی اقدام می‌کنند. این یک پرسش تکراری است که شاید شما هم بارها و بارها از خودتان پرسیده باشید که استفاده از لنزهای طبی چه مزایا و معایبی دارد؟ مزایای استفاده از لنزهای طبی واضح است که همان عدم نیاز به استفاده از عینک می‌شود. در این میان استفاده از لنز‌های طبی دارای مضراتی نیز هستند. یکی از شایع‌ترین مضرات استفاده از لنزهای طبی، ایجاد خشکی در سطح قرنیه چشم‌ها است که این خشکی چشم، به مرور زمان، مشکلات بیش‌تری به وجود می‌آورد. همچنین سایر ضررهای استفاده از لنز طبی شامل افزایش تاری دید، ورم چشم، زخم و ساییدگی قرنیه، حساسیت، ورم چشم و… می‌شود. بهتر است قبل از اقدام به تهیه کردن لنز طبی، نسبت به بررسی اثرات استفاده از لنزهای طبی در بلندمدت اطلاعات خود را افزایش دهید و با مشورت پزشک، نسبت به اخذ این تصمیم نسبتا مهم اقدام نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا