لنز چشمی

راهنمای انتخاب لنز

امروزه مردم بسیاری از لنز چشم استفاده می‌کنند. استفاده از لنز ممکن است برای زیبایی ظاهری یا با اهداف پزشکی و تقویت قدرت دید باشد غالبا افرادی که برای اولین باز می‌خواهند از لنز استفاده کنند، اطلاعات کافی و جامعی از انواع لنز چشم ندارند.

ما قصد داریم تا شما را با انواع لنز چشم آشنا کنیم و به شما در انتخاب لنزی درست کمک کنیم.

لنزهای تماسی (عدسک)، عدسی نازکی است که روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد. چون قرنیه چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را مستقیم می‌گیرد، پس لنز مناسب باید اکسیژن لازم را از خود عبور دهد تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نشود و آسیب نبیند. در ادامه به معرفی انواع لنز چشم می‌پردازیم.

انواع لنز چشم براساس ماده سازنده:

لنزهای سخت و لنزهای نرم

براساس تاثیر بر بینایی

-برای اصلاح نزدیک‌بینی یا دوربینی که این نوع لنزها را کروی می‌نامند.

-برای اصلاح آستیگماتیسم که به نام توریک شناخته می‌شوند.

-برای اصلاح پیرچشمی که دو کانونی نامیده می‌شوند.

چشم و لنز

براساس مدت زمان استفاده

-لنزهای یکبار مصرف

-لنزهای ماهانه

-لنزهای فصلی یا سه ماهه

-لنزهای سالیانه

لنزهای سخت

لنزهای سخت استاندارد:

لنزهای سخت استاندارد قادر به انتقال اکسیژن نیستند با به عبارتی دیگر در برابر اکسیژن غیرقابل نفوذ هستند؛ در نتیجه قرنیه برای تهیه اکسیژن متکی به پمپ شدن اشک میان قرنیه و لنز حین پلک زدن است.

از فواید این نوع لنزها می‌توان به ارزان بودن، نگهداری آسان و تاثیر مثبت روی بینایی اشاره کرد، مخصوصا برای افرادی که از آستیگماتیسم رنج می‌برند. این نوع لنزها معایبی نیز به همراه دارند، از جمله تاری دید و هیپوکسی (نارسایی اکسیژن به اعضای بدن) که بسیار شایع است.

لنزهای سخت قابل نفوذ به گاز:

این نوع لنزها نسبت به لنزهای سخت استاندارد راحتی بیشتری را به بیماران می‌دهد. علاوه بر این خصوصیات اپتیکی لنزهای سخت را نیز دارند. این لنزها بهترین انتخاب در کراتوکونوس (قوز قرنیه) هستند.

لنزهای نرم

مهمترین فواید این مدل لنزها عبارت‌اند از:

– دو تا سه میلیمتر جلوتر از قرنیه را می پوشانند.

-تحمل این لنزها بسیار راحت‌تر از لنزهای سخت است.

مهمترین معایب این لنزها عبارت‌اند از:

توانایی اصلاح آستیگماتیسم قرنیه را ندارند، چون شکل قرنیه را به خودش می‌گیرد. به همین علت در آستیگماتیسم‌های بالاتر از یک و نیم تجویز نمی‌شوند. برداشتن و گذاشتن این نوع لنزها از لنزهای سخت دشوارتر است.

لنز چشمی

انواع لنزهای نرم

لنزهای نرم روزانه:

این دسته از لنزها در شب، به هنگام خواب باید برداشته و صبح گذاشته شود. این لنزها را نباید بیشتر از هجده ساعت در طول روز استفاده کرد. از لحاظ قیمتی این نیز ارزان‌ترین نوع‌ هستند.

لنزهای طولانی مدت:

این نوع لنزها که در شب، هنگام خواب نیز قابل استفاده هستند خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهند. به همین دلیل به خریداران کمتر پیشنهاد می‌شوند. نکته مهم در هنگام استفاده از این نوع لنزها این است که باید آنها را هفته‌ای یکبار تمیز و ضدعفونی کرد.

لنزهای یک‌بار مصرف:

این نوع لنزها نیز به هنگام خواب قابل استفاده نیستند. مدت زمان استفاده از این نوع لنزها فقط یک روز است، یعنی شب هنگام خواب باید دور انداخته شوند. لنزهای یکبار مصرف که نسبت به مدل‌های دیگر گران‌ترند معمولا برای افرادی که آلرژی دارند یا کسانی که زود لنزشان رسوب می‌گیرد مناسب است.

لنزهای توریک:

این لنزها که معمولا گران‌تر از بقیه لنزهای نرم هستند برای درمان آستیگماتیسم نیز استفاده می‌شوند.

انواع لنز رنگی چشم

-نمره‌دار

-بدون نمره که با رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

لنزهای رنگی نمره‌دار استفاده کاملا طبی دارد، ولی لنزهای رنگی بدون نمره استفاده‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد از جمله استفاده شایع این نوع لنزها برای زیبایی صورت است و معمولا افرادی که بینایی طبیعی نیز دارند از این نوع لنزها برای زیباتر شدن استفاده می‌کنند.

لنز چشمی آبی

بعضی از افراد این لنزها را برای پوشاندن لک یا کدورت قرنیه چشم  و همرنگ و یکدست شدن چشم‌ها با یکدیگر استفاده می‌کنند. استفاده دیگر این لنزها که مربوط به لنزهایی است یک دست تک‌رنگ هستند و دارای مردمک شفاف و معمولا برای کور رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

اسکرول به بالا