علت سوزش چشم با لنز طبی

علت سوزش چشم با لنز طبی چیست؟

آیا تاکنون سوزش چشم را هنگام استفاده از لنزهای طبی تجربه کرده‌اید؟ علت سوزش چشم با لنز طبی چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ این اتفاق می‌تواند بسیار ناخوشایند و اذیت‌کننده باشد و علائمی از جمله خارش، ریزش اشک یا التهاب چشم را به دنبال داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی عوامل و علت‌های احتمالی سوزش چشم هنگام استفاده از لنزهای طبی بپردازیم. همچنین راهکارهایی را برای پیشگیری و درمان این معضل ارائه می‌دهیم. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که سوزش چشم با لنز چشمی را تجربه می‌کنند و به دنبال راهکار جلوگیری از سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز می‌گردند، این مقاله را از دست ندهید.

علت سوزش چشم با لنز طبی

دلایل سوزش چشم با لنز طبی به طور کلی به دو دستۀ داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. عوامل داخلی شامل مواردی مثل استفاده از لوازم آرایشی، مرطوب‌کننده‌ها و محصولات پاک‌کنندۀ آرایش می‌شود. عوامل خارجی می‌تواند شامل آلرژی و حساسیت‌های فصلی، تهویۀ هوا، گرد و غبار، گرده‌های گل یا حتی موی حیوانات خانگی باشد. همچنین هوای سرد، وزش باد، گرمی و خشکی هوا هم می‌تواند باعث سوزش چشم با لنز طبی یا لنز تماسی طبی رنگی شود. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و استفاده از بعضی داروهای خاص، احتمال دارد چشم‌ها حساس‌تر شوند و سوزش را تجربه کنید. مصرف داروهایی مثل آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های ضد بارداری و داروهای ضد اضطراب و افسردگی هم می‌تواند باعث سوزش چشم با لنز طبی شود. بالا رفتن سن، اختلالات خودایمنی و نگاه خیره و بدون پلک زدن به یک تصویر خاص هم از جمله دلایل این عارضه هستند. اگر همواره در معرض دود و به ویژه دود سیگار هستید، احتمال دارد که سوزش چشم هنگام استفاده از لنز طبی را تجربه کنید. معمولاً زنان بیشتر از مردان با این عارضه مواجه می‌شوند که می‌تواند به خاطر تغییرات هورمونی در دورۀ بارداری یا پسا قاعدگی باشد.

جلوگیری از سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز

علائم سوزش چشم با لنز طبی

اگر در هنگام استفاده یا پس از خارج کردن لنز طبی دچار سوزش و ناراحتی در ناحیۀ چشم می‌شوید، باید هرچه سریع‌تر به فکر درمان آن بیفتید. این عارضه ممکن است با علائم دیگری هم همراه شود؛ مثل قرمزی چشم، خشکی مزمن چشم، التهاب پلک‌ها و خارش شدید چشم. ترشحات بیش از حد و غیرطبیعی چشم هم می‌تواند یکی دیگر از علائم سوزش چشم با لنز طبی باشد. در صورتی که هرکدام از این نشانه‌ها تجربه می‌کنید، نشان‌دهندۀ مشکل جدی احتمالی در چشم است. لنز طبی را از چشم خارج کنید و برای درمان مشکل به متخصص چشم مراجعه کنید.

شیوۀ درمان سوزش چشم با لنز طبی

در صورتی که هنگام استفاده از لنز طبی احساس سوزش در چشمانتان داشتید، اولین راه‌حل این است که به چشمانتان استراحت بدهید. برای انجام این کار، لنز را از چشم خارج کرده و چشمانتان را با آب سرد شست‌وشو دهید. بهتر است تا چند روزی از لنزها استفاده نکنید و به جای آن از عینک استفاده کنید. مراقبت دقیق از لنزها و استفادۀ صحیح و منظم از محلول های ضدعفونی، از عفونت چشمی و تحریکات ناشی از عوامل داخلی جلوگیری می‌کند. قبل از استفاده از لنزها، حتماً دست‌هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر ناخن‌های بلندی دارید، حتماً به تمیز کردن کامل زیر ناخن‌ها توجه کنید. از خرید لنزهای رنگی با کیفیت پایین پرهیز کنید و در صورت استفاده از لنزهای ماهانه یا سالانه، یک محلول لنز مناسب و با کیفیت بخرید. استفاده از محلول‌های ضدعفونی برای پاک‌سازی و رفع تجمعات پروتئینی و رسوبات چربی مفید است و از تحریک‌پذیری چشمان شما جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده از لنزهای یک‌بارمصرف، آن‌ها را بعد از یک بار استفاده دور بیندازید. چون برای استفادۀ مجدد مناسب نیستند و ممکن است باعث عفونت چشم شوند.

محصولات مرتبط: لنز رنگی برای چشم ضعیف

 

سوزش چشم بعد از لنز

اگر مبتلا به خشکی چشم یا آلرژی فصلی هستید، بهتر است قطرۀ لنز را همواره در اختیار داشته باشید. این قطره‌ها به ‌عنوان یک مسکن سریع و مؤثر برای رفع خشکی و سوزش چشم شما عمل می‌کنند. هیچ‌وقت در حال استفاده از لنز طبی نخوابید. همچنین توصیه می‌شود که هنگام رفتن به استخر و حمام، لنزها را از چشم خارج کنید. اگر سوزش چشم با لنز طبی را به مدت طولانی تجربه می‌کنید و این راهکارها برایتان مفید نبودند، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان خانگی حساسیت چشم به لنز

اگر مشکل سوزش چشم شما خفیف است و مستمر نیست، ممکن است با درمان‌های خانگی و ساده هم بتوانید مشکل را درمان کنید. چشم‌ها را مرتب با آب سرد شست‌وشو دهید و از هرگونه مواجهه با دود و گرد و خاک خودداری کنید. اگر در معرض این موارد هستید، از عینک آفتابی با شیشه‌های بزرگ استفاده کنید. کمپرس آب سرد هم می‌تواند درمان خانگی حساسیت چشم به لنز باشد. استفاده از کمپرس باعث می‌شود سوزش چشم‌ها کمتر شود و تسکین یابد. محلول آب ولرم و نمک، کیسۀ چای سبز، مخلوط روغن بابونه و نارگیل و استفاده از خیار از دیگر درمان‌های خانگی سوزش چشم با لنز طبی هستند.

درمان خانگی حساسیت چشم به لنز

قطره ضد حساسیت چشم برای لنز

پیش از معرفی قطره ضد حساسیت چشم برای لنز، تأکید می‌کنیم که استفاده از این قطره‌ها باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. قطره‌های آنتی‌هیستامین موجب کاهش علائم حساسیت چشم مثل قرمزی، ورم و خارش می‌شوند و تا چهار بار در روز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر به محصولات آرایش چشم حساسیت دارید، می‌توانید از قطرۀ ضد حساسیت چشم برای آرایش استفاده کنید. استفاده از این قطره مانع از بروز واکنش حساسیتی می‌شود. زمانی که در معرض آلرژن‌ها قرار دارید، از قطره‌های چشمی تثبیت‌کنندۀ ماستوسیت‌ها استفاده کنید. این قطره‌ها مانع از ترشح هیستامین می‌شوند و از عملکرد آلرژن‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم هرآنچه مربوط به علت سوزش چشم بعد از لنز می‌شود، بررسی کنیم و یک راهنمای جامع در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا از دلایل و علائم سوزش چشم هنگام استفاده از لنز طبی گفتیم. سپس شیوۀ درمان این عارضه را شرح دادیم و به درمان‌های خانگی و دارویی آن پرداختیم. در آخر هم چند قطرۀ ضد حساسیت مفید برای سوزش چشم با لنز طبی معرفی کردیم. امیدواریم محتوای این مقاله برایتان مفید باشد و از آن برای برطرف شدن سوزش چشم با لنز چشمی استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا