علت تکان خوردن لنز در چشم

علت تکان خوردن لنز تماسی رنگی و طبی در چشم چیست؟

شاید شما هم دچار مشکل تکان خوردن لنز رنگی و طبی در چشم خود شده‌اید و احتمالا بارها به این فکر کرده‌اید که چرا لنز در چشم چابه جا می شود؟ علت حرت لنز در چشم چیست؟ برای پیدا کردن راه حل کردن مشکل تکان خوردن لنز رنگی در چشم، لازم است چه کارهایی انجام بدهیم؟ در ابتدا به بررسی کردن دلایل این اتفاق می‌پردازیم و این موضوع را بررسی می‌کنیم که اصلا چرا این اتفاق می‌افتد. یکی از اصلی‌ترین دلایل تکان خوردن لنز رنگی در چشم، مناسب نبودن اندازه لنز برای قرارگیری در چشم‌ها است. به عبارتی علت حرکت کردن لنز رنگی در چشم، اندازه نبودن لنز تماسی برای چشم‌های شما است. زمانی که انحنای لنز با انحنای چشم شما هم‌خوانی ندارد، علاوه بر این‌که این مساله منجر به تاری دید و ناراحتی چشم هنگام استفاده کردن از لنز رنگی است، منجر به تکان خوردن لنز در چشم می‌شود. البته در حالت عادی لنز نباید به قرنیه چشم بچسبد و بهتر است یک حرکت خیلی ملایم روی سطح قرنیه چشم داشته باشد. اما اگر دامنه حرکت لنز رنگی روی سطح قرنیه چشم افزایش پیدا کند، مشکل ساز است و برای رفع این مشکل بهتر است کاری انجام داد.

دلایل تکان خوردن لنز چشم

برعکس بودن لنز، دلیل اصلی تکان خوردن لنز در چشم!

شاید باورش برایتان سخت باشد اما لنز هم پشت و رو دارد و اگر پشت و روی آن درست از یک‌دیگر تشخیص داده نشود، دردسر ساز است و باعث تکان خوردن لنز رنگی در چشم می‌شود. دلیل این اتفاق، این است که اگر لنز را پشت و رو بگذارید، به شکل صحیحی درون چشم‌های شما قرار نمی‌گیرد و به راحتی روی سطح چشم سر می‌خورد و جابه‌جا می‌شود. پس از جا به جا شدن لنز رنگی در چشم، ممکن است لنز به پشت پلک‌های شما برود و گم شود. البته در صورتی که لنز رنگی در پشت پلک‌هایتان گیر کرد، جای نگرانی نیست و در اولین اقدام می‌توان با ریختن قطره چشمی یا اشک مصنوعی در چشم‌ها، به افزایش رطوبت سطح چشم کمک کرد و با لیز شدن لنز و سطح چشم، به خارج کردن لنزی که در پشت پلک‌ها گیر کرده است کمک قابل توجهی کرد. در این مورد توجه  داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید از آب لوله‌کشی استفاده کنید، چون این کار منجر به ایجاد عفونت در چشم‌ها می‌شود که خود دردسر بزرگ دیگری است.

علت تکان خوردن لنز رنگی در چشم

روش‌های جلوگیری از تکان خوردن لنز در چشم چیست؟

همان‌طور که گفتیم، یکی از علل رایج حرکت کردن لنز رنگی در چشم‌، مناسب نبودن اندازه آن‌ برای چشم است. برای جلوگیری از لیز خوردن لنز در چشم، اصلی‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، تهیه کردن لنزهایی متناسب و به اندازه چشم‌های شما است. اقدام مهم بعدی برای خودداری کردن از لغزیدن لنز رنگی در چشم، تشخیص صحیح پشت و روی لنز است. برای این کار می‌توانید لنز را میان دو انگشت شست و اشاره خود قرار بدهید، سپس سعی کنید لنز را تا کنید. اگر پس این‌که لنز را تا کردید، به راحتی لوله شد، به این معناست که لنز در جهت صحیحی است. اما اگر لنز به شکل حرف V درآمد، یعنی لنز را پشت و رو گرفته‌اید. روش رایج دیگر برای تشخیص پشت و رو بودن لنز‌ها این است که آن‌ها را بپوشید. اگر پس از قرار دادن لنزها، احساس کردید که لنز در چشم‌های شما لیز می‌خورد، یعنی آن‌ها را به شکل پشت و رو در چشم‌هایتان قرار داده‌اید.

علت تکان خوردن لنز چشم

چگونه سایز مناسب لنز رنگی و طبی برای چشم‌هایم را درست تشخیص دهیم؟

لنزها معمولا دارای 3 مشخصه هستند که در سه دسته قطر لنز، نمره لنز و انحنای آن قرار می‌گیرند. هر سه مورد ذکر شده می‌توانند از فردی به فردی دیگر، متفاوت باشند. لنزهایی که نرم‌تر هستند، از 13.5 تا 14.5 میلی‌متر متفاوت هستند. در اصطلاح، این مورد با میزان درشتی چشمان شما تنظیم می‌شود. افرادی که سیاهی چشم آن‌ها درشت‌تر از حالت معمول است، بهتر است از دیامترهای بالاتر از 14.00 استفاده کنند. تفاوت لنزهای نرم و سخت در این است که، معمولا لنزهای نرم قطر بیش‌تری نسبت به قطر قرنیه چشم دارند و علاوه بر پوشش تمام قرنیه چشم، 2 الی 3 میلی‌متر اطراف آن را نیز می‌پوشاند. اما لنزهای سخت کوچک‌تر از قطر قرنیه چشم هستند، به همین دلیل، استفاده از لنزهای نرم ساده‌تر است و موارد استفاده راحت‌تری نیز دارد. با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین دلایل سر خوردن لنز رنگی، مناسب نبودن اندازه لنز رنگی برای چشم است، توجه به این مورد، دارای اهمیت بالایی است.

نحوه نگهداری صحیح از لنز رنگی وطبی

عدم نگهداری صحیح از لنز رنگی، یک دلیل اصلی تکان خوردن لنزها در چشم است. بنابراین برای جلوگیری از تکان خوردن لنز رنگی در چشم، باید روش درست و معقول نگهداری از لنز را بدانید و تا حد زیادی از عوارض ناشی از انجام ندادن این کار از قبیل حرکت کردن لنز در چشم بکاهید. به این منظور باید لنزها را هر روز با محلول مخصوص شسته و در جالنزی دربسته قرار دهید تا در حد امکان، آلودگی وارد لنزها نشود. قبل از قرار دادن و برداشتن لنزها درون چشم، دست‌ها را با آب و صابون بشویید. قرار دادن لنز درون چشم کار ساده‌ای است، اما پاکیزه و استریل نگه‌داشتن لنزها است که دارای اهمیت بالایی است و مانع حرکت لنز رنگی درون چشم می‌شود. اگر علاوه بر تکان خوردن لنز سایر مشکلات مانند چسبیدن لنز را تجربه کرده‌اید می‌توانید مقاله علت چسبیدن لنز به چشم را مطالعه کنید.

چرا لنز در چشم تکان می خورد

جمع‌بندی

استفاده کردن از لنز رنگی دارای شرایط خاص و منحصر به فردی است که در صورت عدم رعایت آن‌ها، ممکن است مشکلات زیادی برای لنزها و چشم‌ها پیش بیاید. به عنوان مثال، تکان خوردن لنز در چشم یکی از رایج‌ترین این مشکلات است که در صورت حل نشدن، ممکن است زمینه‌ساز مشکلات دیگری شود. علت تکان خوردن لنز رنگی در چشم، محدود به یک مورد نمی‌شود و دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. یکی از دلایل اصلی حرکت کردن لنز چشم، پشت و رو قرار دادن آن‌ها درون چشم‌ها است. یکی دیگر از دلایل این اتفاق، منطبق نبودن اندازه لنز رنگی با چشم‌های شما است، که با بررسی و تهیه لنز مناسب چشم‌های شما، این مشکل به راحتی برطرف می‌شود. آخرین و مهم‌ترین دلیل تکان خوردن لنز درون چشم‌ها، عدم نگهداری صحیح و بهداشتی از لنز است که در صورت رعایت نکات بهداشتی و سایر مواردی که بیان کردیم، مشکل تکان خوردن لنز رنگی درون چشم‌ها برطرف می‌شود.

چنانچه از حرکت لنز تماسی در چشم خود رنج می‌برید به شما توصیه می‌کنیم به جای استفاده از لنز طبی از عینک طبی بدون فریم استفاده کنید چرا که این عینک‌ها تاثیر کمی بر روی چهره شما می‌گذارد. خرید بهترین عینک طبی زنانه و خرید عینک طبی مردانه یک راه مناسب برای حفظ چشم‌ها و بینایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آدرس فروشگاه

دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان نوفل لوشاتو (زیر پل حافظ)، کوچه زرتشتیان، پلاک 15، واحد یک
تلفن: 02166732209 – 02166731571

فروشگاه: تهران – شهرری – میدان شهرری – ابتدای خیابان شهید بیات – پلاک 390  (فروشگاه عینک بینایی)
تلفن: 02155974928

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا